Când prezentați mașina la Inspecția Tehnică Periodică, rezultatul poate fi de 3 tipuri:
- Bun tehnic
- Bun tehnic cu DMI
- Respins
Dacă rezultatul este Bun tehnic du DMI, înseamnă că vehiculul dv. este într-o stare tehnică destul de bună, se poate circula cu ea în trafic, dar are câteva deficiențe care ar trebui remediate în cel mai scurt timp. Exemplu pentru astfel de deficiențe minore sunt: un bec la numărul de înmatriculare nefuncțional (dacă vehiculul are două), oglinda retrovizoare usor fisutară, o fisură pe parbriz, care să nu fie în zona de acțiune a ștergătoarelor, burduf planetară ușor fisurat, etc. Și în acest caz aveți obligația de a verifica corectitudinea datelor de pe talon și certificat de ITP.


În cazul în care rezultatul obținut la ITP este RESPINS, încep problemele. În acest caz conform legiilor în vigoare vehiculul nu mai are drept de circulație pe drumurile publice. Inspectorul ITP vă înmânează raportul de ITP, pe care sunt menționate deficiențele pe care le are vehiculul dv. Aceste deficiențe pot fi Deficiențe Majore sau Deficiențe Periculoase. Aceste probleme trebuie remediate în cel mai scurt timp posibil. Dacă aceste probleme sunt remediate într-un interval de 30 zile calendaristice, trebuie prezentat vehiculul la aceaș stație ITP, pentru a verifica dacă s-au remediat problemele constatae la ITP. Astfel se achită o taxă de revenire. În cazul în care problema persistă, vehiculul poate fi declarat din nou respins. Dacă nu doriți să vă prezentați la aceeași stație de ITP din orice motiv, puteți merge la o altă stație, dar acolo trebuie să achitați taxa de ITP, nu doar cea de Revenire ITP.
În ceea ce urmează o să vă explic ce este făcut dacă vehiculul a fost respins din diferite motive.
Vehicul respin la ITP pentru depășirea valorii emisiilor de poluare (noxelor).
Ce este de făcut în situația în care v-ați prezentat la ITP și inspectorul vă zice că vehiculul dv. nu se încadrează în normele de poluare dat de fabricant?
Vehicul pe beznina respins la ITP din cauza noxelor prea mari:
Procedura de testare a emisiilor poluante la motoarele pe benzină (mas), se efectuază cu Analizor de gaze. Acest aparat verifică compoziția gazelor care ies pe țeava de eșapament. Ca să se poate efectu acest test motorul vehiculului trebuie să fie în regim normal de funcționare (temp uleiului peste 60 grade C).
Se fac două măsurări, unul la turație de mers îngol încet (relati), iar unul la o turație între 2000 si 3000 rot/min.
În aceste testări se verifică conținutul de Hidrocarburi (HC), Conținutul de CO și valoarea Lambda.


În cazul în care valoare de HC depășește valoare dată de legislație (Euro 0 valoare HC<1000, Euro 1,2,3,4,5,6 valoare HC<100, în turație), înseamnă că motorul vehiculului consumă ulei. Acest consum de ulei vine de obicei de la segmenți uzați, simering la supapă uzat. Pentru a remedia această probleme trebuie verificate aceste piese.
În cazul în care valoare Lambda depășește valoare dată de legislație, (0,970-1,030) și este mai mic de 0.970, probabil aveți o problemă la sonda lambda de după catalizator și trebuie schimbat. Dacă valoarea lambda este peste 1,030, însemnă că sisitemul de evacuare nu este etanș, și trebuie sudată, sau schimbate elementele neetanșe (tub felxibil, tobă).
În cazul în care valorea CO (COkor) este peste limită (0,50 în relanti la E1, E2 și 0,30 E3, E4, E5, E6, iar în turație 0,30 la E1, E2 și 0,20 E3, E4, E5, E6) însemă că problemele sunt la Katalizator. În acest caz este necesar schimbarea Katalizatorului. Dacă toate valorile sunt foarte diferite de valorea nominală s-ar putea să fie probleme cu ECU (calculatorul) vehicului.
Vehicul Diesel respins la ITP din cauza noxelor prea mari
„În cazul vehiculelor Diesel (motoare mac), testul de poluare se face cu Opacimetru. Acest aparat determină cât de „negru” este fumul care iese pe țeava de eșapament. Dacă valoare de opacitate depășește valoarea nominală problemele pot fi următoarele:
- turbosuflantă uzată
- injector/injectoare uzate
- pompă de injecție uzat
- segmenți, simering de supapă uzat (consum ulei)
Vehicul respins la ITP din cauza frânelor
Evaluarea sistemului de frânare se face vizual și prin testul de frână.
Vizual se verifică starea plăcuțelor de frână, discurilor de frână, conductelor de frână, furtunelor de frână.
Mașină respinsă pentru frâna de serviciu (picior) punte față.
De obicei dacă o mașină este respinsă cu codul 1.2.1b (Dezechilibru frână peste limita admisă), cauzele defectului pot fi următoarele: -plăcuță de frână uzat complet (se schimbă plăcuțele),
-culisanta etrierului blocat (se curăță sau se schimbă),
-furtun frână înfundat de ceva impuritate, nu trece lichidul de frână prin el (se schimbă), -circuit ABS blocat (se repară pompa de ABS sau se schimbă)
Mașină respinsă pentru frâna de serviciu (picior) punte spate
Cauzele defectului pot fiurmătoarele:
-sisitem cu plcuțe frână – plăcuțe de frână uzate compelt (se schimbă plăcuțele),
-culisantele etrierului blocat (se curăță sau se schimbă)
-conductă de frână spart sau suspendat (se schimbă conducta)
-furtun frână înfundat (se schimbă)
-disc frână rupt (se schimbă deiscul și plăcuțele)
-circuit ABS nefuncțional (se reparară sau schimbă pompa de ABS)
-sisitem cu tambur și saboți – saboți uzați complet (se schimbă)
-saboți uzați neuniform- sistemul de autoreglaj gripat, nefuncțional (se curăță)
-cilindu frână blocat (se schimbă cilindrul)
-curge lichidul de frână la garnitura cilindrului receptor (se schimbă cilindrul si neapărat și saboții).
-conductă de frână spart sau suspendat (se schimbă conducta)
-furtun frână înfundat (se schimbă)
-circuit ABS nefuncțional (se reparară sau schimbă pompa de ABS)
-tambur ovalizat foarte tare ( se schimă)
-frână de staționare ( frână de mână) – cablu frână de mână ruginit/blocat (se schimbă cablul)
-cablu rupt (se schimbă)
-etrier blocat (cel mai indicat este schimbarea etrierului, eventual curățat
-cursa maneta frânei de mână este peste 10 dinți (se reglează saboții)
Vehicul respins la ITP din cauza defecțiunulor la sistemul de direcție
Sistemul de direcție este compus dintr-o serie de mecanisme și articulații. Cel mai des se formează o uzură la capetele de bară, bielete de direcți. Alte defecte întâlnite sunt: casetă de direcție cu pierdere de lichid servo, casetă de direcție du uzură, coloană volan uzat sau pompă servodirecție defect.